Voi
insa sunteti o semintie aleasa, o preotie imparateasca, un neam sfant, un popor
pe care Dumnezeu Si l-a castigat ca sa fie al Lui, ca sa vestiti puterile
minunate ale Celui ce v-a chemat din intuneric la lumina Sa minunata
1 Petru
2:9
Stima de
sine scăzută este o plagă a societăţii moderne. Oamenii vin la psihologi doar
pentru a-şi rezolva această problemă sau alte probleme asociate cu ea: diferite
dependenţe, depresie sau tulburări de alimentaţie. În viaţa de zi cu zi, stima
de sine scăzută, chiar dacă nu capătă proporţii alarmante, poate afecta aproape
invariabil relaţiile dintre oameni şi poate împiedica performanţa în
majoritatea domeniilor de activitate.
Probabil că motivul principal pentru care oamenii suferă mai
mult ca niciodată din această cauză este mass-media, care prezintă
celebrităţile în mod idealist, insuflându-le telespectatorilor un sentiment de
inferioritate. Însă stima de sine, aşa cum este ea prezentată în Biblie, ne
oferă o perspectivă diferită. Psihologia convenţională consideră că stima de
sine reprezintă evaluarea personală a trăsăturilor şi a caracteristicilor pe
baza observării de sine şi pe baza reacţiilor celorlalţi.
Biblia ne oferă cel puţin alte două elemente componente:
statutul primit de om la creaţiune (Gen. 1,26.27) şi părerea lui Dumnezeu
despre oameni şi darul pe care El L-a oferit tuturor (Ioan 3,16). Dacă adăugăm
aceste elemente la definiţia de mai sus, atât de multe lucruri se pot schimba
în ceea ce priveşte stima de sine!
În prezent, există două concepţii
principale despre originea omului, concepţii care se exclud reciproc. Una
susţine că oamenii au apărut la întâmplare, ca rezultat al unui accident
cosmic, şi că existenţa noastră nu a fost plănuită. Am venit la existenţă pur
şi simplu! Punctul acesta de vedere a fost susţinut dintotdeauna de unii, însă
în ultimele secole – în specialdupă popularizarea falselor teorii ale lui
Charles Darwin – ideea apariţiei omenirii printr-un simplu accident i-a dus pe
mulţi în rătăcire.
Astfel, mulţi au ajuns să creadă că viaţa nu are în
sine niciun scop sau, chiar dacă are vreun scop, indivizii trebuie să îl
stabilească singuri. Milenii la rând, oamenii au crezut că au fost creaţi de
Dumnezeu sau de zei; astăzi, mulţi socotesc că oamenii provin din maimuţă. Concepţia
susţinută de Biblie este contrară acestei teorii.
Gen. 1,26.27; Ps.
8,5; 100,3; Fapte 17,24-28
Dumnezeu
ne-a creat cu un anumit scop şi, mai mult decât atât, El ne-a creat
după chipul Său. El a creat plantele şi animalele în chip minunat, dar, deşi
erau frumoase şi desăvârşite, acestea nu se asemănau cu Creatorul aşa cum se
asemănau oamenii. Un alt fapt important este acela că oamenii au primit
stăpânire şi autoritate asupra plantelor şi animalelor.
Spre deosebire de teoria ateistă, care afirmă că organismul uman
nu are niciun scop transcendent, Biblia ne învaţă că Dumnezeu a ales să
ofere „chipul Său” familiei omeneşti. Este adevărat că o mare parte a
acestui chip s-a deteriorat sau chiar s-a pierdut cu totul în urma a mii de ani
de păcat. Totuşi, urmele şi amprenta lui se pot vedea în orice om. Chipul Său
poate fi refăcut în om, progresiv, prin puterea transformatoare a Duhului
Sfânt, putere care se află la lucru în cei consacraţi lui Hristos.
Dumnezeu
nu numai că ne-a creat, ci ne-a şi răscumpărat. De altfel, Hristos ar fi murit
chiar şi pentru un singur om. Ce ne spune aceasta despre valoarea noastră,
indiferent de părerea celorlalţi despre noi? De ce este important să nu uităm
cât de mult valorăm înaintea lui Dumnezeu?
Imaginea mea despre mine este un
element important al stimei de sine. Totuşi, ea poate să îmi ofere un tablou
incomplet şi adeseori greşit.Subiectivitatea poate duce la concluzii greşite
atunci când îi evaluăm pe oameni, inclusiv pe noi înşine. Una dintre cele mai
solemne avertizări biblice este cea legată de judecarea altora: „Căci prin
faptul că judeci pe altul, te osândeşti singur” (Rom. 2,1; Luca
6,41.42).
Distorsionarea realităţii pare universală şi oamenii sunt supuşi
greşelii atunci când îi judecă pe alţii. La fel se întâmplă atunci când ne
autoevaluăm. Marja de eroare este foarte mare atunci când ne judecăm pe noi
înşine din punctul de vedere al capacităţilor, al înfăţişării, al caracterului,
al puterii etc. Vom găsi întotdeauna oameni mai deştepţi, mai frumoşi şi mai
înzestraţi decât noi! Totodată, vor exista întotdeauna oameni care se vor uita la
tine şi se vor simţi inferiori.
„Prin harul care mi-a fost dat, eu spun
fiecaruia dintre voi sa nu aiba despre sine o parere mai inalta decat se
cuvine; ci sa aiba simtiri cumpatate despre sine, potrivit cu masura de
credinta pe care a impartit-o Dumnezeu fiecaruia.”
Romani 12:3
Între respectul de sine şi aroganţă există o poziţie de mijloc, cea mai
bună de adoptat. Iar Pavel ne avertizează împotriva aroganţei. În multe
zone ale lumii, valoarea unui om este dată de talentele lui, de darurile lui,
de înfăţişarea lui etc. Noi ţinem cont într-adevăr de înfăţişare (1 Sam. 16,7); în
definitiv, doar atât suntem capabili să vedem! Prin urmare, concepţia despre
sine este adeseori modelată de reacţia celor din jur, care se bazează pe
observaţiile lor. Dacă toţi îţi spun că eşti frumos, vei tinde să crezi că eşti
frumos.Însă noi suntem întotdeauna mai mult decât ceea ce izbeşte ochiul.
Persoanele care au probleme cu stima de sine au nevoie să se gândească la
însuşirile sau trăsăturile lor personale care dau adevărata valoare şi nu
neapărat la ceea ce preţuieşte lumea, întrucât adeseori ceea ce lumea
preţuieşte nu are nicio valoare în ochii lui Dumnezeu.
Poate că sunt şi excepţii, însă în cele mai multe culturi se pune un
mare accent pe lucrurile exterioare, vizibile. Iar trăsăturile de caracter,
precum onestitatea, bunătatea, cumpătarea sau devotamentul faţă de principii şi
idealuri, ocupă, de regulă, un loc secundar.
Prejudecăţile
au efecte devastatoare asupra stimei de sine şi asupra performanţei. Noi suntem
creştini şi ar trebui ca eforturile noastre să fie îndreptate spre încurajarea
altora, indiferent de originea sau de pregătirea lor.
În 2 Samuel 9, avem istoria lui Mefiboşet, care se aştepta să
fie ţinta răzbunării lui David. Nu este de mirare că i-a fost frică, a căzut cu
faţa la pământ şi s-a numit „câine mort”. Era şi olog! Fără îndoială că
reprimirea moştenirii de familie, a servitorilor şi a onorurilor din partea lui
David i-au ridicat lui Mefiboşet valoarea personală. Oamenii
exercită o influenţă extraordinară asupra stimei de sine a altora.
Noi nici nu ne dăm seama ce putere avem de a modela părerea altora
despre ei înşişi prin cuvintele noastre, prin gesturile noastre şi chiar prin
modul în care îi privim.
Dacă cineva se simte ispitit să nutrească gânduri de
inferioritate, să se considere pierdut sau alungat, ar trebui să nu uite că
tocmai când este în starea aceasta, el este obiectul grijii speciale şi intense
a lui Dumnezeu şi a îngerilor Lui. Păstorul s-a îngrijit mai mult de oaia
pierdută decât de celelalte nouăzeci şi nouă. Femeia a dat uitării celelalte
monede şi a căutat cu grijă până când a găsit banul pierdut.
Tatăl pare a acorda mai multă atenţie cererilor exagerate ale
fiului risipitor decât fiului lui mai mare. Păstorul, femeia şi tatăl manifestă
o grijă specială pentru persoana care are cel mai puţin succes. Iar când cel
pierdut este găsit, pe pământ şi în cer este mare bucurie.
Parabolele acestea ne dezvăluie, într-un mod atât de
impresionant, dragostea lui Dumnezeu pentru fiecare dintre noi, oricât de
greşiţi am fi. Principiul acesta poate fi manifestat şi de noi. Când stăm de
vorbă cu alţii, putem să creăm o atmosferă calmă, de încredere şi de acceptare,
care poate să le facă foarte mult bine. Oamenii, şi în special oamenii
îndureraţi, au nevoie să ştie că există cineva care simte cu ei şi îi înţelege.
Creştinul se bucură de un avantaj evident faţă de cel care nu
acceptă sau nu crede în Domnul. Dumnezeu este la lucru 24 de ore pe zi, 7 zile
pe săptămână. El este gata să îi asculte pe cei deprimaţi, stresaţi, singuri şi
neliniştiţi. Relaţia aceasta cu El ar trebui să fie un motiv suficient pentru a
ne simţi speciali şi pentru a nu avea o apreciere de sine scăzută.
Dar ce-a mai importantă dovadă a valorii noastre înaintea lui
Dumnezeu este jertfa de la cruce. Mai mult ca orice altceva, ea ar trebui să ne
arate cât de valoroşi suntem pentru Dumnezeu, chiar dacă suntem slabi şi avem
greşeli. Crucea ne spune că avem o valoare infinită înaintea Creatorului
universului, indiferent de părerea noastră despre noi înşine, indiferent de
ceea ce crede lumea despre noi.
„..si sa va innoiti in duhul mintii
voastre, si sa va imbracati in omul cel nou, facut dupa chipul lui Dumnezeu, de
o neprihanire si sfintenie pe care o da adevarul.”
Efeseni
4:23-24
Oamenilor le place să încerce lucruri noi: o tunsoare nouă, o haină
nouă, o înfăţişare nouă în urma unei operaţii estetice sau a transplantului de
păr. Însă schimbările acestea aduc modificări interioare
minore. În principiu, omul rămâne acelaşi. Când vorbeşte
despre omul nou, Pavel nu se referă la înfăţişare, ci la atitudine şi la felul de a gândi. El
afirmă că omul nou este „făcut după chipul lui Dumnezeu, de o neprihănire şi
sfinţenie pe care le dă adevărul” (vers. 24).
Omul nou
la care se referă Pavel aduce roade bogate: sinceritate, relaţii bune cu
ceilalţi, cinste, hărnicie, vorbire curată, bunătate, spirit de iertare. De
asemenea, să observăm că toate trăsăturile omului nou au legătură cu caracterul
bun şi cu relaţiile interpersonale şi că acestea, la rândul lor, au legătură
directă cu stima de sine. Comportamentele rele menţionate în Efeseni 4, precum
minciuna, mânia şi amărăciunea, lasă în suflet simţământul unei valori
personale scăzute. Dimpotrivă, împărtăşirea bunurilor personale cu alţii,
bunătatea şi compasiunea sunt fapte care ne ridică stima de sine, întrucât ne
pierdem din vedere pe noi înşine şi avem un sentiment de satisfacţie.
Comunitatea creştină are nevoie de oameni preocupaţi de zidirea
altora şi nu de dărâmarea lor. Imaginea de sine se poate deteriora într-o
secundă din cauza cuvintelor aspre de critică. „Fiecare familie, fiecare
creştin are datoria de a bara calea oricărui limbaj imoral. Când ne aflăm în
tovărăşia unora care îşi permit să folosească un vocabular necuviincios, este
datoria noastră să schimbăm subiectul conversaţiei dacă este posibil.
„Dacă lui Dumnezeu Îi pasă de o vrabie…, oare
nu-I va păsa de cei răscumpăraţi cu sângele lui Hristos? Un singur suflet
valorează mai mult decât toată lumea. Pentru un singur suflet, Isus ar fi
îndurat tot chinul Calvarului, pentru ca acest unul singur să poată fi mântuit
pentru Împărăţia Sa. «Deci, să nu vă temeţi; voi sunteţi mai de preţ decât
multe vrăbii.Noi pierdem multe binecuvântări bogate din cauză că neglijăm să Îl
căutăm pe Domnul cu inimile smerite. Când venim la El în
sinceritatea inimii, cerându-I să ne descopere defectele, El ne va arăta
imaginea noastră reală, reflectată în oglinda Cuvântului Său. Atunci, după ce ne-am văzut pe noi înşine aşa cum ne vede Dumnezeu, să
nu plecăm dând uităriice fel de oameni suntem. Să studiem cu ochi critic
trăsăturile defectuoase ale caracterului nostru şi să cerem harul de a le
schimba după modelul prezentat în Cuvântul lui Dumnezeu.
Tata sa va binecuvanteze pe toti,si postati
commurile oastre,insa doar daca sunteti logati cu cont de gmail,cu yahoo nu
permite platforma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu